BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Selasa, 14 Julai 2009

antara trend rambut remaja sekarang
















Pentingnya qudwah dalam hidup remaja

UMAT Islam di Malaysia merayakan ulang tahun kelahiran Rasulullah s.a.w. sebagai hari yang amat istimewa. Perjuangan Rasulullah dikenang dan pengorbanannya diingati. Rasulullah s.a.w. dianggap sebagai pembawa rahmat yang sifatnya alamiah.
Peribadinya disebut-sebut sebagai peribadi yang terbaik. Akhlaknya dirujuk sebagai akhlak teladan. Pada Rasulullah terdapat qudwah (contoh) untuk dijadikan sumber ikutan.
Para remaja hari ini tentu memerlukan contoh ikutan dalam hidup. Selain ibu bapa yang sering dijadikan sumber teladan, para remaja juga amat suka kepada personaliti yang mempunyai daya selebriti seperti artis, pelakon, ahli-ahli sukan dan juga penghibur. Tetapi fitrah remaja akhirnya memerlukan contoh atau qudwah yang lebih kekal dan mendukung nilai-nilai fitrah yang tinggi.
Rasulullah mewakili imej teladan terbaik. Baik pada zaman kanak-kanak mahupun remaja atau setelah diangkat sebagai Rasul pilihan. Peribadi dan akhlaknya amat terserlah dan berjaya memikat hati manusia yang ingin mencari kebenaran dan keabadian.
Para remaja harus melihat konteks qudwah Rasulullah s.a.w. dalam perspektif yang luas. Tidak saja ia merentasi zaman kanak-kanak, remaja, dewasa dan tua malah selepas wafatnya.
Sejak kanak-kanak lagi, Muhammad terkenal sebagai anak penggembala kambing. Ia suka mengasing diri, melakukan uzlah dan tidak mahu terlibat dalam amalan syirik menyembah berhala yang dilakukan oleh kaumnya. Ia memiliki rasa jujur yang tinggi dan keikhlasan untuk mencari kebenaran.
Semasa mudanya minat kepada berniaga amat besar. Ia membawa dagangan Siti Khadijah ke Yaman dan Syam (Syria). Kejujurannya dalam mengendalikan dagangan Siti Khadijah menyebabkan Siti Khadijah amat tertarik dengan dirinya.
Apabila Rasulullah s.a.w. menerima wahyu yang pertama, Siti Khadijah memberikan kekuatan semangat yang luar biasa kepadanya. Rasulullah s.a.w. mempunyai jiwa yang kental untuk memperjuangkan kebenaran. Di tengah-tengah masyarakat jahiliah bergelumang dengan amalan fahsyak dan mungkar, Rasulullah tampil membawa risalah tauhid bagi membebaskan kaumnya dari amalan syirik.
Apabila berdakwah dengan bapa saudaranya Abu Talib yang banyak melindunginya di Mekah tetapi masih dengan ajaran lamanya, didekati dengan kasih sayang dan hikmah. Rasulullah s.a.w. amat insaf bahawa melakukan dakwah terhadap bapa saudaranya adalah tuntutan Allah tetapi yang memberi hidayah adalah urusan Allah jua.
Rasulullah amat dibenci oleh seorang perempuan Yahudi. Setiap kali Rasulullah lalu di hadapan rumahnya, ia membaling sampah ke arah Rasulullah. Rasulullah menerima ujian itu dengan sabar. Suatu ketika apabila ia lalu di hadapan rumah perempuan itu, ia tidak di baling lagi lalu Rasulullah bertanya apa yang telah terjadi kepada perempuan itu kepada jirannya. Jirannya menyatakan perempuan Yahudi itu sedang sakit.
Dengan izin, Rasulullah menjengah ke rumah perempuan tersebut dan perempuan Yahudi itu amat terkejut melihat orang yang dibencinya siang dan malam datang menziarahinya. Kekaguman perempuan Yahudi terhadap pekerti Rasulullah membawanya kembali kepada fitrah iaitu menganut agama Islam.
Rasulullah s.a.w., seorang yang tegas dalam pendirian terutama yang melibatkan persoalan akidah. Apabila kelompok Abu Jahal dan Abu Lahab berasa amat tertekan dengan dakwah Rasulullah yang memenangi ramai pengikut mereka melakukan strategi memenangi hati Rasulullah dengan tawaran pangkat dan jawatan.
Rasulullah menyatakan kepada mereka bahawa sekiranya diletakkan matahari di tangan kanannya dan bulan di tangan kirinya supaya ia memberhentikan ajakan dan seruan, Rasulullah s.a.w. akan terus berjuang bagi mengembalikan akidah Islamiah terhadap yang syirik.
Dalam mengatur strategi, Rasulullah amat teliti memilih orang-orang yang dipercayainya. Bila berada di Gua Thur, Rasulullah s.a.w. memilih Abu Bakar sebagai teman yang amat dipercayai terutama dalam saat yang kritikal.
Anak-anak Abu Bakar seperti Abdallah dan Asmak amat membantu daripada segi maklumat risikan dan juga bekalan makanan.
Semasa di Madinah, Rasulullah mengatur strategi bijak untuk mempertautkan ukhuwah atau persaudaraan antara Muhajirin dan Ansar. Ia membantu Rasulullah dalam memberikan asas kestabilan terhadap Madinah dan akhirnya mampu membangunkan sebuah kota contoh.
Dalam usaha pertama untuk kembali semula ke Mekah, Rasulullah disekat di Hudaibiah. Berlaku perundingan supaya Rasulullah dan rombongannya datang pada tahun berikutnya.
Saidina Omar sahabat Nabi amat menentang cadangan itu. Rasulullah menerima cadangan itu secara positif kerana kesediaan kelompok Mekah menerima rombongan Nabi Muhammad untuk datang pada tahun berikutnya adalah suatu kemenangan moral.
Jejak-jejak sirah ini apabila diteliti oleh remaja boleh menimbulkan keinsafan betapa seorang tokoh terbilang seperti Rasulullah s.a.w. mempunyai hemah dan wibawa yang tinggi dalam memperjuangkan risalah kerasulannya sebagai pembawa rahmat bagi seluruh alam.
Islam yang dibawanya dikembangkan oleh para sahabat, para tabie dan tabien dengan menjadikan Madinah sebagai model tamadun dan akhirnya tegak tamadun Abbasiah yang cemerlang dan menghasilkan Andalusia yang gemilang.
Selama hampir tujuh abad Islam menyumbang terhadap tamadun dunia sewajarnya menjadi renungan kepada remaja pada hari ini. Tamadun yang berlangsung tidak saja memberi keutamaan terhadap akhlak mulia dan dalam masa yang sama ia membangunkan kekuatan ilmu yang bersifat naqliah (wahyu) dan juga ilmu yang bersifat akliah iaitu pemikiran.
Integrasi di antara kedua-dua ilmu tersebut menghasilkan peribadi hebat seperti Ibnu Nafis, Ibnu Sina, al-Batani, al-Khawarizmi, Ibnu Haitam, Muhammad al-Idrisi, al-Zahrawi dan ramai lagi yang amat unggul dengan tradisi penyelidikan, pengkaryaan dan pengembangannya.
Rujukan kekuatan ini kembali kepada qudwah atau contoh unggul yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Sekiranya remaja Islam mengimpikan kembalinya suatu zaman yang gemilang pada hari depan, Rasulullah s.a.w. seharusnya menjadi qudwah terbaik.
Para sahabat adalah penerus perjuangan Nabi dan para ulama adalah pewaris Nabi. Asas ini sekiranya dapat dikembangkan secara reflektif dan strategik ia bakal mencetuskan suatu arah baru dalam pengupayaan ilmu dan pendidikan.
Remaja Islam tidak harus mudah terjebak dengan konsep idola dan diva yang dikembangkan oleh Barat. Proses pemBaratan yang sedang berjalan menjadikan fokus selebriti, hiburan, muzik sebagai sumber memikat dan menghancurkan nilai-nilai murni mereka.
Remaja Islam harus insaf bahawa tanpa nilai dan akhlak Islami tidak mungkin tamadun Islam mampu lahir. Umat Islam akan terus menjadi pengguna dan pengkagum kepada gaya hidup Barat. Contoh atau qudwah yang terbukti menjadi rujukan kepada tamadun seharusnya menjadi ikutan remaja. Pada diri Rasulullah s.a.w. terdapat qudwah yang hebat untuk membangunkan umat bagi mendepani cabaran pembaratan dan globalisasi.

‘Warna-warni’ Budaya Negatif Remaja

‘Warna-warni’ Budaya Negatif Remaja29 July 2005
Sebagai komuniti yang sering menjadi mangsa ´keadaan sekeliling´, para remaja tidak dapat tidak, terdedah kepada anasir negatif yang sering pula cuba merosakkan minda, gaya hidup, budaya, tingkah laku dan corak pergaulan mereka. Maka remaja perlu mengambil langkah mengenali segala bentuk dan corak yang cuba digunakan oleh pihak tertentu untuk meracuni cara hidup mereka. Dengan cara ini remaja dapat memastikan diri mereka mampu keluar dari bentuk dan corak hidup yang silap di dalam meniti perjalanan hidup yang silap di dalam meniti perjalanan hidup mereka sebagai seorang remaja. Berikut merupakan bentuk dan corak budaya negarif yang cuba dibina kepada remaja.a) MaterialismeSikap dan sifat yang mementingkan kebendaan, cuba ditanam dalam diri remaja. Mereka cuba dimomokkan dengan cara berbelanja, corak kehidupan, memilih kerja dan membina impian mereka. Segala perjalanan hidup mereka penuhi dengan nilai kebendaan semata-mata. Hingga ia melahirkan falsafah, guna segala sumber alam yang ada dan jangan fikirkan apa yang perlu ditinggalakan kepada genarasi akan datang. Ini kerana segala apa yang kita miliki perlu kita habiskan hari ini juga. Ini juga menyebabkan lahirnya gaya hidup berbelanja segala pendapatan yang diperolehi, tanpa perlu memikirkan keadaan akan datang. Konsep berbelanja denga sederhana serta, menjadi pengguna yang bertanggungjawab tidak wujud di dalam nilai kehidupan materialisme.b) HedonistikBudaya hedonistik merupakan budaya berhibur dan bergembira. Dan bersuka-suka serta menjalani kehidupan yang sebebasnya demi memenuhi nafsu manusia yang tiada batasnya. Ini terangkum dalam peribahasa Barat yang menyatakan “bergembiralah engkau pada hari ini, puaskanlah nafsumu hari ini, kerana esok engkau akan mati”. Budaya hedonistik di kalangan remaja kian mudah dilihat dewasa ini. Contohnya, hiburan yang dipilih remaja hari ini, sering melangkah batasan norma sosial masyarakat timur. Misalnya, lirik-lirik lagu yang sering didengar oleh remaja kini hanya berkisar kepada persoalan cinta, seks, dan kebebasan tanpa batasan. Secara langsung ia membina norma negatif kehidupan remaja seperti menidakkan batasan pergaulan antara lelaki dan wanita, berhibur hingga melanggar batasan budaya dan sebagainya.c) IndividualistikGaya hidup yang mementingkan diri mula menjalar di dalam perasaan, sanubari dan perlakuan remaja hari ini. Remaja hari ini dimomokkan dengan tema kehidupan menafikan keperluan untuk berkongsi kegembiraan, kehidupan, tenaga, ilmu dan kesihatan bersama orang lain. Mereka berpendapat mereka bebas untuk mencemarkan alam sekitar, kerana itu hak mereka. Mereka bebas untuk bersikap tidak sopan seperti pergaulan bebas kerana itu juga hak mereka. Dalam masa yang sama remaja kini tidak lagi mempunyai sikap untuk membantu orang yang lebih tua, membantu ayah ibu, menyelesaikan masalah sahabat dan semangat gotong-royong. Segala nilai murni dalam kehidupan remaja telah dipenuhi dengan gaya penting diri dalam kehidupan moden ini.d) Westernisasi (pembaratan)Arus westernisasi mula mengocak dan cuba meruntuhkan segala budaya murni yang dimiliki oleh masyarakat Timur. Arus ini cuba meruntuhkan keyakinan remaja terhadap budaya, bahasa, kepercayaan, gaya dan nilai hidup remaja. Ini jelas dapat dilihat daripada corak pemakaian remaja yang lebih selesa memakai tali leher, berbaju kemeja, berseluar jeans, berseluar pendek, berbaju ketat dan memakai anting-anting bagi lelaki. Mereka sudah tidak yakin untuk memakai baju kebangsaan milik mereka untuk majlis rasmi, malahan dalam kehidupan harian, mereka juga cuba mengelakkan pakaian yang melambangkan mereka. Dalam soalan pemakanan mereka lebih bangga memakan makanan barat seperti KFC, McDonald´s, Pizza Hut sebagai makanan yang melambangkan status mereka. Jika kita menoleh persoalan bahasa pula, remaja hari ini lebih selesa berbual dengan bahasa Inggeris berbanding dengan bahasa kebangsaan. Sewajarnya remaja harus menyedari segala proses westernisasi ini merupakan proses yang dirangka oleh barat, demi untuk menjajah setiap ruang kehidupan remaja dewasa ini.e) Nasionalisme SempitKita saban hari telah diracun oleh semangat perkauman dan cinta kepada bangsa dan negara yang terlalu sempit. Semangat ini disuntik dan ditanam semenjak kita kecil lagi untuk taksub kepada bangsa sendiri dan negara sendiri. Ini menyebabkan kita melebih-kelebihkan bangsa sendiri dan dalam masa yang sama menafikan yang setiap manusia yang diciptakan Allah sama tanpa ada bezanya. Yang membezakan kedudukan sesama manusia hanya iman dan takwa. Kita diberi kefahaman salah iaitu segala yang dilakukan sewajarnya diniatkan untuk bangsa ataupun negara semata-mata. Perkara ini menyebabkan kita tidak mengambil peduli segala kemiskinan, penindasan, penjajahan, ketidak adilan, pengeksploitasian, dan pembunuhan manusia sama ada di peringkat serantau atau antarabangsa. Ini kerana segala kecintaan kita dicurahkan kepada batasan bangsa dan sempadan negara sehingga menafikan perasaan perikemanusian, keadilan dan keamanan yang melangkaui batasan bangsa dan sempada negara. CIRI–CIRI REMAJA YANG BERBUDAYA MURNI Kita mengimpikan remaja yang mempunyai kekuatan untuk menonjolkan gaya hidup murni dan menolak segala anasir negatif, serta bentuk penjajahan yang cuba merosakkan system hidup remaja dewasa ini. Remaja menentukan perjalanan kehidupan mereka bagi tujuan memastikan sama ada mereka menjadi remaja yang terbilang antara mereka yang gemilang. Perkara ini hanya mungkin berlaku dengan pembinan nilai baru dalam kehidupan ramaja. a) Keyakinan pada Budaya Remaja hari ini perlu mempunyai kepada budaya dan cara hidup yang diwarisi daripada nenek moyang mereka. Remaja perlu menolak gaya dan perjalanan hidup yang cuba menjajah corak kehidupan mereka. Remaja sewajarnya lebih berbangga memakan kuih-kuih tradisi, lauk pauk negeri, dan pelbagai makanan milik nenek moyang kita. Daripada makan makanan yang dibawah untuk menjajah lidah dan citarasa remaja KFC, McDonald´s, Pizza Hut dan pelbagai lagi. Dalam soalan pemakaian harian, remaja perlu berani menolak bentuk pakaian yang tidak berteraskan budaya kita seperti jeans, tali leher, skirt dan pelbagai lagi. Sebaliknya remaja perlu berani untuk memakaian pakaian yang menggambarkan identiti kebangsaan yang lebih menarik, sopan dan berakhlak.b) Keberanian Keberanian jiwa remaja untuk menolak kehidupan yang bertereskan kehidupan mementingkan diri, materialisme, individualistik dalam kehidupan merupakan satu langkah awal yang penting. Remaja perlu berani mencabar gaya hidup moden yang sering merosakkan minda, fizikal dam budaya hidup. Walaupun anda mungkin akan dianggap oleh rakan-rakan sebagai orang yang anti-sosial, kolot, dan menolak cara hidup moden. Tetapi keberanian jiwa remaja untuk menolak segala segi unsur yang sedemikian merupakan, satu contoh untuk gaya kehidupan yang murni dan lebih sempurna sebenarnya. c) BerilmuKeilmuan merupakan teras dalam pembangunan jati diri seorang remaja. Namun keilmuan perlulah dimanifestasikan dengan pengalaman. Aktiviti membaca dalam kehidupan seorang remaja perlu menjadi amalan setiap detik kehidupan. Keilmuan juga bukan merujuk kepada alam persekolahan yang berorientasikan peperiksaan semata-mata. Kerana alam persekolahan hanya memerlukan setiap remaja menghafal maklumat dengan tujuan untuk menjawab peperiksaan. Ini bukanlah konsep keilmuan yang perlu ada dalam kehidupan remaja. Sebaliknya, keilmuan tersebut merangkumi pembalajaran yang berteraskan keinginan memperolehi ilmu melalui keinginan sendiri yang bertujuan membina peribadi dan membantu sahabat dan masyarakat yang memerlukan. d) Disiplin Disiplin merupakan asas yang terpenting buat seorang remaja. Disiplin yang utuh dan kukuh menjadi kekuatan menggerakan pembanggunan diri dan menampilkan budaya hidup yang murni. Disiplin sewajarnya dihayati dan diamalkan di dalam setiap aspek dan dimensi kehidupan seorang remaja. Disiplin ini secara mudahnya bolehlah dinyatakan merangkumi persoalan membaca, disiplin ibadah, disiplin pengurusan diri dan disiplin menguruskan masa harian. Dengan kekuatan disiplin sahaja remaja mampu untuk memartabatkan budaya murni mereka. e) Manifestasi Peribadi Remaja perlu menonjolkan corak kehidupan yang baik, menarik dan murni. Konsep kesederhanaan perlu ada dalam kehidupan seorang remaja. Keperluan untuk menolak gaya hidup mewah, membazir, dan tidak berjimat adalah sesuatu yang wajar. Dalam masa yang sama sikap suka menolong orang tanpa mengira bangsa, agama dan negara perlulah menjadi amalan kehidupan remaja. Dengan mengambil Rasulullah s.a.w sebagai model kehidupan yang murni adalah sesuatu yang perlu. Kita dapat menilai bagaimana ketinggian akhlak, budi pekerti dan segala unsur kebaikan dalam kehidupan Baginda Rasulullah s.a.w. Dalam masa yang sama segala gaya hidup yang menggambarkan pembaziran, sombong, hidup mewah, dan pelbagai unsur lagi, tidak wujud di dalam kamus hidup Baginda Rasulullah s.a.w.

Khutbah Wada’

Khutbah Wada’
February 28, 2009
Selang tiga bulan setelah junjungan Rasulullah SAW berkesempatanmemberikan nasihat khutbah Wada’(biasanya dieja Wida’) dihadapan 14,000 jemaah haji terakhir (Haji ida’). Antara pesanan baginda sampaikanlah dariku walaupun sepotong ayat. Maka turunlah wahyu terakhir :
Dari surah Al-Maidah: ayat 3
Khutbah Wada’ yang disampaikan di Lembah Uranah adalah wasiat terakhir Nabi Muhammad SAW sebelum baginda pergi selama-lamanya.
Sempurnakan bagi kamu agama kamu dan telah aku sempurnakan keatas kamu nikmatku dan aku redha islam sebagai satu agama bagi kamu”.
Wada’ telah memberikan saya satu lagi peringatan dan pengalaman. Antara isi yang terkandung di dalamnya berupa pesanan dan amaran tegas dari Rasulullah. Apa yang saya tulis di bawah adalah perincian dari pesanan terakhir nabi yang diberi nama Khutbah Wada’.
Haram menumpahkan darah :
“ Maka dari itu aku permaklumkan kepada kamu semua bahawa darah dan nyawamu, harta bendamu dan kehormatan yang satu terhadap yang lainnya haram atas kamu bertemu dengan Tuhan mu kelak. Semua harus kamu sucikan sebagai mana sucinya kota ini. Hendaklah berita ini disampaikan kepada orang-orang yang tidak hadir di tempat ini oleh kamu sekalian! Bukankah aku telah menyampaikan? Oh Tuhan saksikanlah….!!!
Hapuskan Riba’ :
“Hal ini hendaklah dihapuskan segala macam bentuk riba’. Maka barangsiapa yang memegang amanah di tangannya maka hendaklah ia bayarkan kepada yang empunya. Dan sesungguhnya Riba’ Jahiliah itu adalah batil. Dan awal Riba’ yang pertama sekali aku sapu bersih adalah Riba yang dilakukan oleh bapa saudaraku sendiri Abbas Ibnu Abdul Muttalib. Hari ini haruslah dihapuskan semua bentuk pembalasan dendam pembunuhan Jahiliah, dan penuntutan darah ala Jahiliah yang mula pertama aku hapuskan adalah atas tuntutan darah ‘ Amir bin Harris.
“Wahai manusia!!! Hari ini syaitan telah putus asa untuk dapat disembah pada bumimu yang suci ini. Tetapi ia bangga bila kamu dapat mentaatinya walaupun dalam perkara yang kelihatannya kecil sekalipun, maka waspadalah kamu atasnya…!!!”
Hak-Kewajipan Suami-Isteri :
“Wahai manusia…!!! Sesungguhnya bagi kaum wanita itu (isteri)mu ada hak-hak yang harus kamu penuhi, dan bagimu juga ada hak-hak yang harus dipenuhi oleh isteri itu. Ialah bahawa mereka tidak boleh sekali-kali membawa orang lain ketempat tidur selain kamu sendiri, dan mereka tidak boleh membawa orang lain yang tidak kamu sukai kerumahmu, Kecuali setelah mendapat izin dari kamu terlebih dahulu. Maka sekiranya kaum wanita itu melanggar ketentuan-ketentuan yang demikian, sesungguhnya Allah beerti telah mengizinkan kamu untuk meninggalkan mereka”.
Pegangan Hidup :
“Wahai manusia…!!! Sesungguhnya aku telah meninggalkan kamu dua perkara: Al-Quran dan Sunnah. Wahai manusia dengarkanlah baik-baik apa yang aku ucapkan kepadamu nescaya pastikanmu bahagia untuk selamanya dalam hidupmu.!”
Persaudaraan Islam :
“Wahai manusia !!! Kamu hendaklah mengerti bahawa orang-orang beriman itu adalah bersaudara. Maka bagi masing-masing peribadi diantara kamu terlarang keras untuk mengambil harta saudaranya kecuali dengan izin hati yang ikhlas. Bukankah aku telah menyampaikan?!!! Oh Tuhan tolong saksikan!!!”
Persamaan Hak :
“Wahai manusia!! Sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah tunggal, dan sesungguhnya kamu berasal dari satu Bapa. Semua kamu dari Adam dan Adam terjadi dari tanah. Sesungguhnya orang yang mulia diantara kamu semua disisi Tuhan adalah orang yang paling takwa, tidak sedikitpun ada kelebihan bangsa Arab itu dari yang bukan Arab kecuali takwa”.
Setelah Nabi SAW mengakhiri Khutbah Wida’ yang amat berkesan itu dengan nada suaranya yang tinggi sambil menunjuk kelangit, maka berteriak pulalah para jemaah haji yang sedang berkumpul di Padang Arafah itu menyahut serentak dengan suaranya yang lantang bergema membahana, membelah kesunyian-kesenyapan padang pasir yang luas tandus itu dengan beramai-ramai mengucapkan: “ Demi Tuhan! Sesungguhnya engkau (Muhammad SAW) telah menyampaikan amanah perintah-perintah Tuhanmu.!”

trends remaja

Hari gini tampil kucel? Ngga jamannya tuh, dimanapun dan kapanpun kita berada haruslah tampil sebaik mungkin sebisa kita. Kenapa? Bukan ngga mungkin nantinya kita ketemu jodoh, atau siapa tahu nantinya ada orang yang nawarin kita jadi model.
Berbagai kemungkinan bisa datang jika kita tampil PD dan jangan sampai deh nyesel lalu bilang, ‘seandainya tadi gue pakai baju yang ok’. Lagipula penampilan mencerminkan kepribadian kita dan bukan rahasia kalau seringkali orang dinilai dari kesan pertama yang mereka pancarkan. Jadi tampil sebaik-baiknya bukan hal yang buruk, malah kewajiban lho! Dan akan lebih baik lagi jika penampilan terbaik kamu dibarengi dengan kecantikan kepribadian kamu.
Kalau masih bingung dengan gaya yang tepat untuk kamu, sah-sah aja kok ngikutin tren. Gaya ABG jaman sekarang yang warna-warni bisa jadi media kamu buat ngembangin kreatifitas kamu. Kamu bisa mix and match tren baju yang sedang in dengan celana jeans pendek yang kamu sukai, atau menambahkan aksesoris favorit kamu seperti kalung, scarf, sabuk dan lain-lain.
Bermain warna baju yang kamu pakai juga menyenangkan, makin ‘nabrak’ warnanya makin asyik, asal ngga bikin silau mata aja. Saat masih muda memang menyenangkan, karena kamu dapat bermain warna atau memakai baju apapun yang kamu sukai. Mau pakai baju bengkel dipadu kaos, atau dandan girly semua sah-sah dilakukan asalkan ngga melanggar norma kesopanan aja.
Tren, baik untuk anak muda atau untuk kalangan orang dewasa adalah suatu gaya yang seringkali berubah, dan menjadi tolak ukur di kalangan industri mode ataupun gaya hidup suatu kalangan tertentu. Biasanya tren dipopulerkan oleh pencipta gaya, seperti penata rambut atau desainer, juga oleh selebriti. Saat sebuah tren muncul, tak pelak banyak masyarakat luas yang mengikuti gaya tersebut, ada yang menirunya sampai sedetil-detilnya atau juga yang mengkombinasikan dengan gaya lainnya.
Tren saat ini juga bagian dari dunia remaja, yang akan selalu diikuti baik itu seputar busana, rambut, aksesoris, make up atau yang lain-lain. Cowok-cowok diam-diam juga suka ngikutin tren lho, walaupun kadang gengsi ngakuin kalau mereka ngikutin tren tertentu. Tren saat ini juga ngga sebatas penampilan, tapi juga termasuk barang-barang elektronik seperti HP atau iPod, juga kendaraan, dan aksesoris lainnya termasuk juga gaya hidup.
Tapi, sebagai remaja, sebaiknya kita ngga asal mengikuti tren yang sedang berlangsung. Tren itu hanya sekedar gaya yang diciptakan oleh para pelaku industri mode supaya kita membeli atau menggunakan ide mereka, jadi keputusannya ada pada kita. Mengikuti tren memang asyik, tapi harus pada tempatnya alias kita harus bisa dong memilah-milah dimana dan kapan kita harus tampil gaya.
Ngga banget kalo kita dandan ala harajuku saat kita sedang berkunjung ke rumah nenek kala lebaran, atau mengecat rambut warna-warni saat kita masih duduk di bangku sekolah. Sesuaikan juga gaya dengan kepribadian kamu. Jangan terkesan maksain tren salah-salah kamu jadi bahan tertawaan dan dipanggil kormod alias korban mode. Diskusiin gaya dan tren favorit kamu dengan teman-teman kamu dan coba saling memberi masukan supaya satu sama lain dapat tampil PD dan oke.
Kalau ngga mampu atau ngga punya uang, jangan deh maksain untuk ngikutin tren atau membeli baju diluar budget kamu. Ssst, masih banyak jalan untuk tetep tampil modis tanpa harus membuang uang banyak. Bisa mix and match, tukeran baju, atau ngikutin tips-tips tentang tren remaja di Duniaremaja.com. Jangan sampai ketinggalan deh!
Mei 15th, 2009 in Fashion
Tips Memilih Lensa Kontak Agar Aman
PILIH-PILIH LENSA KONTAKSejak diciptakan oleh adolf eugen fick, ahli fisiologi jerman pada tahun 1887, lensa kontak terus mengalami perkembangan. Pernahkah anda membayangkan awalnya alat bantu penglihatan ini berbahan dasar kaca ? untungnya sekarang sudah terbuat dari plastik tipis yang pastinya jauh lebih aman. Bahkan kita sampai tidak merasa ada benda asing di mata kita.
Tidak Cuma itu warna dan motifnya pun lebih bervariasi, mulai dari yang bening, bermotif bola basket, sampai barisan kata seperti i love you. Tapi hati-hati, salah pemakaian atau perawatan, bisa menganggu penglihatan kita.
KENALI JENISNYASecara umum lensa kontak terdiri atas dua jenis, yaitu lensa kontak lunak atau soft contact lens (SCL) yang bisa digunakan untuk jangka pendek. Harian atau mingguan maupun jangka panjang dan lensa kontak keras atau rigrid gas permeable (RGP) yangm ampu ditembus gas dan oksigen. Biasanya jenis yang akhir ini untuk pemakaian jangka panjang.
Tiap lensa kontak memiliki kekurangan dan kelebihan masing- masing, kalau SCL, kelebihannya adalah nyaman digunakan karena kandungan airnya yang banyak namun di sisi lain, lensa kontak jenis ini bisa menyerap air mata. Padahala air mata mengandung banyak protein, sehingga rentan terjadi deposit ( eneumpukan protein) di lensa.
Berbeda dengan RGP, karena tidakmenyerap air mata, lensa kontak ini lebih awet bisa dipakai untuk waktu yang lebih lama. Namun tidak seperti SCL, untuk merasa nyaman menggunakan jenis lensa kontak yang satu ini mata kita butuh adaptasi yang lebih lama, sekitar delapan hari.
KONSULTASI TERLEBIH DAHULUSaat kita bertanya pada teman, mungkin mereka menyarankan kita menggunakan lensa kontak yang mereka gunakan. Tapi jangan salah, jenis lensa yang cocok untuk setiap orang itu berbeda-beda. Bisa saja teman anda sangat nyaman menggunakan lensa kontak A, namun belum tentu kita merasakan hal yang sama saat memakainya.
Jenis aktivitas, seperti olahraga dan pekerjaan, maupun lingkungan tempat kita beraktivitas sangat mempengaruhi jenis lensa kontak yang sebaiknya kita gunakan. Untuk orang yang aktivitasnya banyak dilakukan di dalam ruangan, sebaiknya menggunakan lensa kontak SCL, namun pada lingkungan pabrik yang banyak uap kimia, SCL sangat tidak disarankan. [pasalnya uap tersebut akan diserap lensa.
Karenanya, sebelum memakai lensa kontak, sebaiknya kita konsultasikan dulu ke dokter mata. Biasanya dokter akan melakukan berbagai pemeriksaan, seperti ketajaman penglihatan, kualitas dan kuantitas air mata, kemungkinan alergi, diabetes arthitis, kehamilan, hingga gangguan sinusitis. Dari hasil pemeriksaan tersebut , kita akan tahu ukuran lensa kontak dan jenis yang sebaiknya kita pakai. Dengan begitu kemungkinan gangguan penglihatan bisa dikurangi.
Tapi jangan kaget juga kalau dokter justru melarang kita menggunakan lensa kontak. Terutama kalau kita bekerja dilingkungan berdebu, sering alami infeksi mata, maupun produksi mata terlalu sedikit. Soalnya kalau kita berada dalam zona rawan tersebut dan tetap nekat menggunakan lensa kontak , nanti kita sendiri yang akan susah.
HARUS TELATENSelain harus melewati pemeriksaan oleh dokter mata, ada satu syarat yang tidak kalah penting yaitu disiplin tinggi. Kita harus telaten menjaga kebersihan lensa kontak dan kesehatan mata kita. Apalagi mata merupakan salah satu organ penting. Soalnya kalau kita sembarangan dalam menggunakan lensa kontak kita bisa saja mengalami komplikasi seperti peradangan dan bengkak pada kornea dan beragam keluhan lain.
Sebelum menyentuh lensa kotak, jari tangan kita mesti dalam kondisi bersih dan kering. Lalu perhatikan larutan yang digunakan untuk membersihkan dn merendam lensa. Jangan nekat memakai cairan selain larutan khusus lensa kontak untuk membersihkan dan merendam lensa. Pastikan juga kita menutupnya rapat setiap kali kita selesai menggunakannya.
Untuk mencegah kerusakan lensa kontak, seluruh bagian lensa harus terendam oleh larutan saat di simpan selain itu jangan sesekali bergantian lensa kontak dengan orang lain, memakai lensa kontak melebihi usia pakai yang disarankan dan tidak mencopotnya saat tidur . kelalaian seperti ini juga jadi penyebab terjadinya komplikasi pada mata. Kita pun mesti peka, kalau mata mulai terasa tidak nyaman, itu artinya kondisi lensa kontak sudah tidak baik lagi. sebaiknya cepat-cepat anda menggantinya dengan yang abru. Terakhir jangan lupa untuk rutin ke dokter mata siapa tahu ada kerusakan pada mata yang tidak kita sadari. Jadi tetap waspada!

Jumaat, 19 Jun 2009

remaja world


askum.